Arthur Dontje (1959) neemt zich al op jonge leeftijd voor de grootste producent van chocolade decoraties ter wereld te worden. Bepaald geen kleine droom voor iemand die ternauwernood zijn MAVO-diploma behaalde met afkijken en zijn vrije tijd het liefst doorbracht op de kartbaan in Uitgeest. Maar als Arthur een stip op de horizon zet, zal hij daar komen ook – linksom of rechtsom of overal dwars doorheen. 

In veertig jaar tijd maakt hij van Dobla, in de tijd van zijn ouders een regionale groothandel in bakkerijgrondstoffen, een bedrijf dat premium chocolade cups en decoraties voor klanten over de hele wereld produceert. Niet alleen ambachtelijke bakkers, ook toprestaurants, cateringbedrijven en multinationals zoals Singapore Airlines, Starbucks, Kellogs, Nestlé, Dunkin’ Donuts en Flying Emirates nemen voor hun producten wereldwijd chocolade decoraties van Dobla af voor hun gebak en desserts. 

In 2018 produceert Dobla op drie continenten, levert aan 63 landen, heeft meer dan vijfhonderd mensen in dienst en een omzet van 55 miljoen euro. Op dat punt verkoopt Arthur zijn bedrijf voor een astronomisch bedrag aan een Italiaanse leverancier van chocolade en ingrediënten voor banketbakkers, horecabedrijven en ijsmakers. Sindsdien helpt hij zijn zoons én andere ondernemers met hun plannen en bedrijven vanuit zijn family office Festina Lente.   

‘Misschien ken je mij van de Funnies: de gekleurde chocolaatjes die sinds 1997 in de hagelslag van Venz zijn verschenen.’

Bestel hier het boek